I made this widget at MyFlashFetish.com.

Monday, March 29, 2010

Tutorial: Membentuk kecerunan Warna...

halluuu... pakabar semua hihihi ako datang lagi dgn penuh harapan mengubah mimpi jadi realiti.... jgn lupa undi saya mr tempe hntar ke 32444 tekan2 dak dpat wakakakakaka... dah mcm AF dah hehehehe... ckup xyah byk2... huhuhu.... ingat kepada semua pembaca seperti yg ako ckp dalam post yg lalu jgn di layan sgt akan ayat2 ku nie bahaya... xyah la kan ako sebut lagi korng semua fhm gak kan hehehehe..... Ok untuk post kali ako nak bagi tunjuk korng semua mcm mana nak membentuk kecerunan warna menggunakan photoshop... haaa... sebelum ako nak tnya apa itu kecerunan warna... haaa... tau tak korng... tak tau kan nie dyer.... Kecerunan warna ialah peralihan dari satu warna kepada warna yang lain. Anda boleh menghasilkan kecerunan warna melalui perisian Photoshop menggunakan Gradient Tool.



cara dyer mcm mana nie tgk gambar kat bawah nie :



Masukkan imej di atas ke dalam perisian Photoshop. Kemudian pilih Gradient Tool dari Tool anda (Lihat Rajah 1)





Rajah 1: Gradient Tool

Langkah seterusnya ialah dengan memilih warna putih untuk Foreground dan warna hitam untuk Background. Pilihan ini juga terdapat di bahagian Tool (Lihat Rajah 3) 






Rajah 3: Warna Foreground dan background

Untuk menghasilkan kecerunan, klik Linear Gradient dan pilih Foreground to Transparent (Lihat Rajah 4).


Rajah 4: Linear Gradient

Kemudian buat kecerunan lurus pada gambar. Caranya ialah dengan meletakkan tetikus pada bahagian hujung gambar, dan buat satu garisan lurus ke bahagian tengah gambar. (Lihat Rajah 5)
 





Hasilnya:





Efect yang korng dapat lihat ini dipanggil sebagai efect kecerunan (Gradient Effect). Dengan efect ini, korng boleh menghasilkan pelbagai jenis browser, flyers,poster dan lain-lain bahan penerbitan dengan mencantumkan dua jenis gambar dan membuat pertindihan imej secara digital seperti yang dapat anda lihat pada contoh di bawah. Ako memasukkan teks "menjana pertumbuhan ekonomi" dan juga teks "Pertanian adalah perniagaan" di atas layer baru dan disusuli dengan sebuah logo Koridor Utara.


 


kepada semua satu jer ako nak ckp coba dan trus mencoba k...  apa2 hal korng blh htr comment kat cnie.. k...  Selamat mencoba...